Tuesday, July 5, 2011

Tangisan Al-Quran



Sebagai barang perhiasan,mereka mempersolekkan aku

namun mereka terus juga menyimpanku

dan kadang-kadang mencium aku.

Ketika perayaan mereka melaungkan ayat-ayatku

sewaktu sengketa mereka bersumpah atas nama aku.

Di atas-atas rak mereka menyimpan aku sehingga tiba pada perayaan

atau sengketa yang lain bila mereka kembali memerlukanku lagi.

Ya! Mereka membaca dan menghafalku

tapi sebagai perhiasan sajalah aku ini

Tidak lebih daripada itu.

Perutusan daripada-Nya

yang kubawa tetap tersembunyi tetap terbiar.

Khazanah-Nya yang kubawa tidak juga mereka sentuh.

Arenaku tetap terbentang gersang

dan tandus di mana dulunya

menyemarak kegemilangan keagungan.

Perlakuan mereka padaku memang biadap

begitu banyak yang boleh kuberi

tapi tiada siapa yang sudi menerimanya......


daripada: (Mahir-ul-Qadri)

edit semula oleh: Ammar Siddiq

No comments:


free counters

يحلم القلب؟

يحلم القلب؟

Tetamu

My Blog List

Powered By Blogger